Talvea kohti

Tätä kirjoitettaessa talvi vasta tekee tuloaan vaikka muutama pakkasyö on jo takana. Harmikseni toinen Mercruiser on oikutellut niin että en pariin kuukauteen ole päässyt kuin lyhyille saunalenkeille satama-altaan ulkopuolelle.  Moottori päättää itsekseen vain sammuilla aika-ajoin ilman mitään johdonmukaista logiikkaa.  Vikaa on haettu polttoaineen syötöstä, tietokoneboxista, akusta sulakkeista jne. Todella harmittava vika, kun välillä sitä pitää odottaa yli puoli tuntia ja joskus se ilmenee jo viiden munuutin kuluttua. Siihen ei vaikuta kierrosluku, moottorin lämpötila eikä mistä polttoaine tulee. Toivottavasti vika selviää ennen jäiden tuloa jotta ennätän tekemään kunnon koeajon jotta ensi kevät ei mene samoissa merkeissä.

Olen oleskellut veneellä ahkerasti ja tarkkaillut lämpötiloja miettinyt kuinka erilaiset askareet sujuvat sitten kun alus ankkuroituu jäiden keskelle.  Aluksen pidän irti jäistä asentamalla alle vesipumpun joka pitää veden liikkeessä. Rungoissa on Wallaksen diesel lämmittimet.  Toisessa 4kw ja toisessa uudempi 3kw.  Nämä puhaltavat läpi rungon erillään olevaa konetilaa lukuunottamatta. Toistaiseksi olen tarvinnut vain toisen rungon  Wallasta makuukabiinin ja rouvan esilämmitystä varten. Yöajaksi ei ole ollut tarvetta jättää puhallinta päälle. 2 x 36,5 asteiset elävät lämmittimet  ovat riittäneet pitämän lämmön vällyjen alla.  Salonkiin hommasin yhden 750-2000W konvektorilämmittimen puhaltimella.  Sitäkään ei ole tarvinnut pitää kuin minimi asetuksella ja sisälämpötila on pysynyt jatkuvasti päälle 20 asteen. Tässä laitteessa on lisäksi pakkasvahti joka mahdollistaa pidemmän poissaolonkin.  Asensin myös konehuoneisiin 200w pakkasvahdit ja lämpötila-anturit joista näen konehuoneen lämpötilan salongin seinältä.  Viimeisimpänä lisälämmikkeenä laitoin patjojen alle 48V lattialämmitysmatot joden teho on 80W/m2. Tämä luo mahtavan fiiliksen kun kylmien peittojen alle pääsee ja tuntee lämmön nousevan kehoon patjojen läpi.  Kun patjat ovat irti lattiasta muovisin kennoin, auttaa lämpö myös pitämään ne kuivina. Samaa mattoa asensin myös runkojen välillä menevien vesiputkien päälle lattiamaton alle ja etuven edustalle. Tuntuu kyllä tosi mukavalta jalkojen alla ainakin vielä näillä ilmoilla. Jos rakennusvaiheessa olisin ymmärtänyt käyttää tätä mattoa, olisin ilman muuta asentanut sitä myös pesutiloihin. Nyt en enää raaski purkaa liimattuja mattoja.

Eko flex lämpömatto on karavaanareille tuttu, mutta sopii muuntajan avulla myös veneilijöille ns.mukavuus lämmönlähteeksi.

Salongin seinällä katon rajassa oleva ilmanvahtokone lämmön talteenotolla on toiminut kuin omakotitalossa konsanaan vaikka maahantuoja ei sitä tähän käyttöön olisikaan halunnut myydä.  Minkäänlaista huurtumista ei ikkunoissa ole ollut havaittavissa paitsi makuukabiinissa, johon laitteen teho ei yllä.  Ilmanotto tapahtuu yläkannelta grillipöydän alta, joten siinä tuskin jäätymistä tulee ilmenmään pikkupakkasilla. Laite tulee sammuttaa kun pakkanen nousee 20 asteen hujakoille.

Olenaisimmat seurattavat kohteet ovat moottoreiden läpiviennit, Empro-vesiautomaatti ja sen apulaitteet, runkojen väliset vesijohdot sekä poistovesiputkien aukot.  Harmaa vesihän kierrätettään tässä aluksessa Bio-Jussi suodattimen kautta takaisin järveen ja jos se reikä tukkiintuu, alkaa biosäiliö tulvia.  Tämä vaara on ilmeinen kun poistettava vesi kohtaa kylmän alumiini ulkopinnan. Täytynee vielä paneutua tähän. Oleskelu lämpötila tulee näillä havainnoilla varmasti riittämään, mutta ulkopintaan ei saa päästää kertymään jäätä vetolaitteiden eikä erilaisten läpivientien ympärille.