Sain Joulun pyhinä aikaiseksi uimatason lämpömaton, jonka tein Line Deck matosta upottamalla sen ja siihen liimaamani 5mm foamin väliin vesiputkien jäätymisenesto kaapelin. Olisi pitänyt laittaa kiepit tiheämpään, mutta toimii välttävästi näinkin estäen liukastumisen.
JÄÄTYYKÖ RUNKO KIINNI?
Kyllähän hakulla oli välillä käyttöä, kun aluksen ja laiturin väliin muodostui jääpato estäen veden vapaan virtaamisen perälle asti. Yhdellä pumpulla ei virtaus riittänyt ulkolaitoihin, kun se oli suunnattu aluksen keskelle ja päävirta meni siis ponttoonien välistä. Onneksi riitti kuitenkin kun piti vain laiturin välin auki. Ulkoreunan hakkaaminen olisikin ollut haasteellisempaa. Toinen, mitä piti tarkkailla olivat pumpun kiinnitysköydet ja sähköjohto, joihin muodostui painavia jääklönttejä. Kaikissa olosuhteissa virta riitti perälle asti pitämään vetolaitteet sulina ja se oli se tärkein juttu. Pumpun asensin keulaan koska perään sitä ei olisi saanut kiinni niin ettei se olisi pulputtanut uimatasojen alle aiheuttaen jäätymistä paikkaan johon ei ollut pääsyä. Toinen syy oli se, että keulasta sai vettä syvempää, eli lämpimämpänä kohti matalampaa peräpäätä.
TARKENIKO?
Sehän tässä mahtavaa on ollutkin, että kun ulkomittari näytti parina yönä peräkkäin 24, niin niin sama lukema oli myös sisätiloissa. Oli vain eri etumerkki. Saunan kun lämmitti, niin sisälämpö meni jo trooppisen puolelle kun ei kehdannut tuulettaa läpivedolla. Olisi siinä kiikaroijat olleet jo ambulanssia tilaamassa. Eli toimivaa termostaattista lämpötilan säätöä ei ole, vaikka ainoassa asuintilan lämmittimessä sellainen on, niin ei oikein vörkkää. Wallaksia tohotin kovina pakkasöinä lähinnä lämmön jakamiseksi tasaisemmin myös runkoihin jotta emäntä lämpiää. Katolle kertynyt paksu pakkaslumi kerros toimi tehokkaana lisäeristeenä ja sitä alas pudotellesani huomasin, että lämpövuotoa oli lähinnä vain kaarevien katon alumiinpalkkien kohdalla joissa on vain 30mm eristelevyt. Ikkunat eivät huurtuneet ruuan laitossa eivätkä öisin lainkaan mikä todistaa myös ilman vaihdon toimivan.
TALVIONGELMIA?
Ei oikeastaan. Moni varoitteli ja sanoi, ettei perävetolaitteellista venettä voi säilyttää vedessä talven yli. Siksi tämä olikin mielenkiintoinen kokeilu ja paikkana oli viranomaislaituri, josta veneen olisi saanut hätätilanteessa pelastettua kuiville. Ehkä siinä oli hieman enemmän jää-ja lumitöitä, kuin ennakoin, mutta kaikki se meni hyötyliikuntana. Yöpymisiä tuli varmasti enemmän kuin olisi ollut muuten tarvetta, koska piti valvoa, että esim sählöt eivät katkea. Kahdesti niin pääsi käymään ja akut ehtivät hyytymään ennenkuin huomasin, että maasähkö oli poikki. Kahdella 120Ah hupiakaulla ei montaa yötä tätä alusta ylläpidetä. Ensimmäinen kerta oli vielä sulan aikaan, joten sain moottoreita käyttämällä ladattua akkuja kunnes vika paikallistettiin. Toinen kerta johtui todennäköisesti tilapäisestä ylikuormituksesta tai voimakkaan tuulen aiheuttamasta sähkökatkoksesta ja korjaantui sulakkeen kautta. Näiden varalle on haussa sellainen ratkaisu, joka vapauttaa näiltä vahti öiltä.
Hiukan ennakkoon pelkäämäni runkojen välillä kulkevien vesijohtojen jäätyminen osoittautui aiheettomaksi ja niiden kohdalle maton alle sijoittamani lämpömatto riitti pitämään ne auki. Saunassakaan vesihanat eivät jäätyneet vaikka siellä tuuletusräppänöitä onkin. Siellä itse asissa on ollut vain pyyhekuivain lämmittimenä ja silti sauna ja suihkutiloissa on ollut koko ajan lämpö reilusti plussan puolella.
Summarum, nyt kun kovin talvi on taitettu, melko huoletonta joskin valvontaa vaativaa talviasumista.