Virtaa riittää

Nyt on tiedossa huoletonta menoa ainakin sähkön riittävyyden puolesta. Talviasuminen toi esille muutaman riskitekijän joista yksi oli maasähkön katkeaminen huomaamatta jolloin vene saattoi jäädä akkujen varaan kun sieltä poistui ja palatessa tai jopa yöllä yöpyessä akuista loppui puhti ja hälytysjärjestelmä pisti valot vilkkumaan varsinaisen diskovalaistuksen tapaan. Näiden tapausten varalle hankin kuvan tyyppisen Efoy-merkkisen polttokenno-järjestelmän. Nyt se on paikalleen asennettuna tositarpeita odottamassa.  Pakkaus sisälsi kaiken tarpeellisen täysin plug and play valmiudessa.

Ainoa sähkötyö jonka jouduin tekemään oli akkukenkiin liitettävien johtojen abico-päiden vaihto koska ne olivat liian pienet akkukenkien pultteihin asennettaviksi. Runkoon ei tarvinnut tehdä reikiä, vaan kondessiputken ja pakokaasuputken asensin lattiavanerin läpi pilssiin. Pakokaasun ja kondenssin määrät ovat niin vähäiset, että uskoakseni ne voidaan näin asentaa.  Ohjeissa neuvottiin asentamaan polttaine (metanoli)säiliö samalle tasolle laitteen kanssa, mutta en malttanut olla kokeilematta vieressä olevan sopivan kolon käyttöä, koska purkin sai siihen tukevasti upotettua.

Mittaritaulusta löytyi sopiva rako langallisen etäsäätimen asentamiseksi. Siitä näkee yhdellä silmäysellä akkujen tilan. Laite toimii täysin automaattisesti pitäen akut latingisssa niin kauan kuin purkissa metanolia riittää. Ainoa miinus on oikeastaan se, että kun on kaksi eri akkupiiriä kuten itselläni, niin laite tunnistaa tietenkin vain sen mihin se on kytketty eli se pitää manuaalisesti asentaa erikseen toiseen piiriin jos sieltä loppuu virta.

Juhannus on jo ovella ja laitteen ensimmäinen tosinäyttö edessä kun irtaannumme laiturista useamman päivän reissulle. Käyttökokemuksista sitten lisää kun kesä on takanapäin.